Narty – aktywność, do której trzeba się przygotować

Śnieg za oknem to wymarzony moment dla narciarzy, zarówno tych początkujących jak i zaawansowanych entuzjastów zimowego szaleństwa. Jednak pogoda nie zawsze jest łaskawa dla narciarzy. Planujemy gdzie i kiedy możemy pojechać. Pośpiech nie jest jednak wskazany. Dlaczego? Przecież za chwilę śniegu może już nie być!

Jeśli jesteśmy aktywni fizycznie, systematycznie uprawiamy różnorodne formy ruchu to wyjazd na narty jest kolejną formą treningu, do którego nasze ciało jest przyzwyczajone. Jednak należy pamiętać, że do każdej formy sportu trzeba przygotować się odmiennie. Sportów zimowych jest wiele. Biegi narciarskie pod względem motoryki są zbliżone do jazdy na rolkach z kijkami. Skitouring to cięższa odmiana górskich wędrówek, natomiast narciarstwo zjazdowe jest inne.

Bardzo łatwo o kontuzję pleców, złamania lub skręcenia kończyn. Obszary szczególnie narażone na urazy to kolana, biodra, nadgarstki i barki. Narty są bardzo atrakcyjne, infrastruktura narciarska coraz bardziej rozwijana przez co dostępność zdecydowanie większa. Sport ten nie jest trudny fizycznie, co nie oznacza, że nie należy się do niego odpowiednio przygotować.

Zjazd z góry samochodem, motocyklem czy rowerem jest łatwy i nie wymaga wysiłku, gdyż pracują amortyzatory. Narciarz musi zastąpić amortyzację pracą swoich nóg. Jak to zrobić właściwie? Ruch ten nie jest intuicyjny, gdyż większą część aktywności spędzamy na stabilnym podłożu. Podczas zjazdów na nartach podstawowy rodzaj pracy mięśni koncentruje się na kontrowaniu dość intensywnych uderzeń od dołu oraz balansowaniu ciałem w celu utrzymania rownowagi.

Do sezonu narciarskiego warto przygotować się poprzez wykonywanie ćwiczeń poprawiających równowagę na podłożu stabilnym i niestabilnym, aktywację ekscentrycznej pracy mięśni oraz likwidację ewentualnych przykurczów. Można skorzystać z pomocy doświadczonego fizjoterapeuty lub trenera a następnie samodzielnie powtarzać ćwiczenia w domu.

Jeśli na co dzień nie jesteśmy aktywni i pojawia się dolegliwość, konieczna jest konsultacja z fachowcem, który zdiagnozuje problem i zaaplikuje zabiegi, które uaktywnią poszczególne elementy układu ruchu jak stopy, nogi, biodra, plecy.

Jeśli chcemy cieszyć się z jazdy na nartach to do aktywności przygotujmy się wcześniej, aby nie wrócić z wyjazdu z nadbagażem w postaci kontuzji. Pamiętajmy, że leczenie urazów trwa zdecydowanie dłużej niż profilaktyka.

Ze sportowym pozdrowieniem:-)


Kontakt
Fizjoterapia PANACEUM Paweł Czarnocki
engine solidside | system zarządzania treścią 3w-cms