Urazy podczas przeprowadzki

Kolejny odcinek cyklu "PRZYCHODZI PACJENT DO FIZJOTERAPEUTY"Do gabinetu Fizjoterapia Panaceum trafił Pacjent… 

OBJAWY: nasilający się ból lędźwi oraz ból przeciążeniowy lewego barku.

PODCZAS WYWIADU okazało się, że problem pojawił się w trakcie prac związanych z przeprowadzką, Pacjent potknął się podczas przenoszenia ciężaru.

ZASTOSOWANA TERAPIA

Na pierwszym etapie skoncentrowaliśmy się na wyciszeniu stanu ostrego za pomocą fizykoterapii, a następnie wprowadziliśmy ćwiczenia oraz terapię manualną z zakresu reedukacji motorycznej uszkodzonego obszaru.

CO WARTO ZAPAMIĘTAĆ?

Jednym z częstych powodów urazu kręgosłupa jest niewłaściwe podnoszenie ciężarów.

Pomimo tego, że zasady są dość proste - niestety w szkole nas nie uczą jak to robić właściwie. A to właśnie prawidłowe schematy ruchu mogą zapobiec urazom kręgosłupa czy bólom pleców.

Uszkodzenia barków, rąk, bóle lędźwi, przeciążenia, naderwania – kontuzji może być wiele. To nie jedyne, ale najczęstsze dolegliwości. Kontuzje najczęściej wynikają z dużego tempa, do którego nie jesteśmy przyzwyczajeni, stresu, braku rozgrzewki i właściwego przygotowania.

Najczęściej Pacjenci zgłaszają się z bólem zlokalizowanym w ich najsłabszym punkcie, a sama dolegliwość to powrót problemu z przeszłości. Nie zawsze jednak główny problem jest tam gdzie odczuwany ból.

Jak uniknąć kontuzji podczas przeprowadzki? Od czego zacząć?

Po PIERWSZE… dobry plan oraz świadomość własnych limitów

Ważne jest aby dobrać odpowiedni ciężar. Znajomość zasad prawidłowego podnoszenia i opuszczania ciężaru nie ochroni Cię przed kontuzją jeśli ciężar będzie zbyt duży w porównaniu do Twoich możliwości.

Po DRUGIE… zaplanuj trasę

Usuń z trasy przedmioty, które mogą ograniczać czy blokować Twój ruch. Szarpnięcie czy nagły skręt może powodować np. uszkodzenie stawu lub naderwanie mięśni. Jeśli trasa jest długa to zaplanuj odpoczynek.

Po TRZECIE… właściwie zlokalizuj ciężar

Po ciężar sięgamy obiema rękami i trzymamy go jak najbliżej tułowia. Najlepiej aby dolna krawędź ciężaru znajdowała się na wysokości tali. Ciężar zlokalizowany poniżej talii to ryzyko nadwyrężenia mięśni pleców i uszkodzenia kręgosłupa. Można też użyć pas, który zabezpieczy kręgosłup.

Po CZWARTE… trzymaj ciężar po właściwej stronie

Ciężar rzadko jest równomierny. Ważne jest aby cięższa strona przylegała do ciała.

Po PIĄTE… elastyczna sylwetka

Lekki rozkrok na szerokość bioder, zgięte kolana i prosty kręgosłup to właściwa pozycja, podczas której pracują nogi i nie przeciążamy kręgosłupa. Pamiętaj też, że Twoje nogi są również narażone na kontuzje – każdy ciężar to dodatkowe kilogramy.

Ból mięśni po przeprowadzce może być „zdrowym” objawem tzn. zakwasów. Ulgę może przynieść spacer lub proste ćwiczenia aerobowe.

W Polsce największa ilość przeprowadzek przypada na okres maj-wrzesień, ale to właśnie w sierpniu następuje kumulacja – ponad 50% wszystkich przeprowadzek (wg. danych Clicktrans.pl).

Opisany przypadek nie był jedyny. Sierpień się dopiero zaczął a  odwiedziło nas już dwóch Pacjentów z podobnymi dolegliwościami. I jak tu nie wierzyć w statystyki:-)

Kontakt
Fizjoterapia PANACEUM Paweł Czarnocki
engine solidside | system zarządzania treścią 3w-cms